Jak poprawnie przygotować komplet dokumentacji do rejestracji?
W pierwszym kroku zwołujecie walne zebranie założycielskie - już na spotkanie warto mieć przygotowane wzory wszystkich dokumentów, które są wymagane do rejestracji. Kompletna dokumentacja będzie składała się z:
- Wniosku o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych;
- Regulaminu;
- Listy członków założycieli stowarzyszenia;
- Protokołu z zebrania założycielskiego wraz z podjętymi uchwałami.
Ad. 1
Wniosek powinien zawierać poniższe informacje i być podpisany przez przedstawiciela lub wszystkich członków zarządu.
- prośba o dokonanie wpisu;
- imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie albo członków zarządu;
- imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL członków organu kontroli wewnętrznej - zazwyczaj komisji rewizyjnej (jeśli regulamin to przewiduje);
- adres siedziby (wraz telefonem i emailem).
Ad. 2
Regulamin stowarzyszenia zwykłego powinien regulować poniższe aspekty funkcjonowania (w wersji minimalnej). Należy przygotować regulamin w wersji papierowej w oryginale (podpisany przez ….) oraz w wersji elektronicznej przekazany np. na płycie lub pendrivie.
1. Nazwa stowarzyszenia;
2. Cel działania zgodnie z zakresem zadań publicznych określonymi w ustawie o pożytku publicznym i wolontariacie (zakres jest określony w art. 4);
3. Teren działania (np. miasto Elbląg, województwo warmińsko-mazurskie, Polska);
4. Siedziba – w przypadku organizacji z Elbląga jest to Miasto Elbląg;
5. Przedstawiciel lub zarząd. Jeśli zarząd to również:
5.1. tryb jego wyboru,
5.2. uzupełnienie składu,
5.3. kompetencje,
5.4. warunki ważności uchwał,
5.5. sposób reprezentacji, w tym:
5.6. zaciągania zobowiązań majątkowych;
6. Zasady dokonywania zmian regulaminu;
7. Sposób nabycia i utraty członkostwa;
8. Sposób rozwiązania stowarzyszenia.
9. Jeśli powołujecie komisję rewizyjną to określacie również tryb jej wyboru, uzupełnienie składu, kompetencje, warunki ważności uchwał.
Przykładowe wzory poszczególnych dokumentów zamieszczamy w załącznikach. Zapraszamy do skorzystania z doradztwa COP we wszelkich sprawach dotyczących zakładania i funkcjonowania organizacji pozarządowych w Elblągu. Zachęcamy do umawiania się poprzez kontakt telefoniczny lub mailowy.