W Polsce jest już ponad 20 mln użytkowników Facebooka. Dla organizacji pozarządowych platforma jest doskonałym narzędziem do informowania i promowania ich działalności. Zapraszam do zapoznania się z podstawowymi „przykazaniami” skutecznej promocji NGO na Facebooku.

Twórz „udostępnialne” posty. To podstawowa zasada dla chcących powiększyć facebookową społeczność. „Lajkowanie” i komentowanie jest przydatne, ale  najskuteczniejszym sposobem na dotarcie do kolejnych fanów jest tworzenie postów, których treść będzie chętnie udostępniana dalej. Osoby, które już lubią twój fanpage mają z pewnością wśród swoich znajomych takich, którym wartości, jakimi kieruje się twoja organizacja, są bliskie.


Używaj obrazów/zdjęć. Żyjemy w kulturze obrazkowej. Ciekawe zdjęcie przykuje uwagę szybciej i skuteczniej, niż najciekawszy, ale „goły” tekst. Posty z obrazkiem cieszą się aż o 39% wyższą interakcją użytkowników.


Nie bój się poprosić o pomoc. Używaj taki zwrotów „udostępnij” lub „daj znać Twoim znajomym”. Ludzie są coraz bardzie zajęci i zasypywani setkami postów każdego dnia. Jeśli zwięźle i wprost poprosisz ich o pomoc, pomogą ci dotrzeć do nowych potencjalnych użytkowników1.


Umieszczaj posty regularnie. To najskuteczniejsza metoda na powiększanie grupy śledzących twoją aktywność. Nie wszystkie osoby lubiące twoją stronę są online w tym samym czasie, więc nie każda z nich zobaczy każdy post. Regularność ma większe znaczenie, niż częstotliwość. Zaplanuj sobie harmonogram wpisów.


Polub w imieniu swojej strony. Ta funkcja to świetny sposób, by być bardziej widocznym i sprawić, że inni będą świadomi Twojej obecności na Facebooku. Kiedy odwiedzasz fanpage, kliknij w menu i wybierz „polub w imieniu swojej strony”. Upewnij się, że chcesz polubić ten fanpage: użytkownicy mogą odebrać to jako utożsamianie się z wszystkimi zawartymi na nim treściami.


Bądź „organizacją z twarzą”. Pozwól fanom zajrzeć za kulisy twojej pracy. Udostępnij od czasu do czasu mniej formalne zdjęcia, pokazujące pracowników/członków twojej fundacji czy stowarzyszenia przy codziennej pracy. To pozwala uniknąć anonimowości i wzmacnia przywiązanie do twojego fanpage’a.


Bądź aktywny poprzez swój fanpage. Jeśli korzystasz z Facebooka nie poprzez prywatny profil, ale fanpage twojej organizacji, lajkuj, komentuj i udostępniaj posty innych stron. To wzmacnia facebookowe więzi z innymi organizacjami i osobami, wprowadza przyjazną atmosferę i zachęca administratorów innych fanpage’ów do zaglądania do ciebie.


Zainstaluj „like box” na twojej stronie www.  Ten dodatek pozwali odwiedzającym twoją witrynę polubić profil na Facebooku bezpośrednio ze strony internetowej.


Skorzystaj ze wsparcia członków/pracowników twojej organizacji. Zaproponuj członkom, pracownikom i sympatykom twojej organizacji, żeby każda z tych osób przynajmniej raz w tygodniu lub raz w miesiącu udostępniła na swoim prywatnym Facebooku post z twojego fanpage’a. Na każdą z tych osób przypadają statystycznie 34 inne osoby, które są potencjalnymi użytkownikami twojego profilu2.


Organizuj konkursy. Do tego zachęcam tylko wtedy, kiedy taki pomysł na promocję jest spójny z charakterem organizacji i przysłuży się do pozyskania kolejnych „lajków”. Jeśli, np. będziecie rozdawać smartfony, a działalność twojej organizacji nie ma nic wspólnego z nowoczesnymi technologiami, to przyciągnie to tylko użytkowników, którym zależy na smartfonie, a nie tych, którym bliskie jest to, czym zajmuje się twoje stowarzyszenie, czy fundacja.


Zapraszaj. Jeśli chcesz, by ktoś cię odwiedził – zaproś go do swojego domu. Podobnie wygląda to z twoim fanpage’em. Jeżeli chcesz, żeby był odwiedzany, reklamuj i promuj swojego Facebooka na wizytówkach, w stopkach maili, na materiałach drukowanych, podczas eventów, w podziękowaniach za datek, czy subskrypcję newsletteru. Dodawaj hasło „polub nas na Facebooku” do wszystkiego, co wychodzi do twoich fanów, dobroczyńców, wolontariuszy.


Oznaczaj inne fanpage’e. Kiedy wspominasz o innej organizacji, firmie, czy osobie publicznej, upewnij się, że wpisujesz symbol @, a potem nazwę strony/profilu lub nazwisko, czy nick osoby. Dzięki temu oznaczeni zobaczą informację o tym, że wspominałeś ich w swoim poście. Pojawi się ona na fanpage’u oznaczonego, co z kolei będą widzieć jego (i potencjalnie twoi) użytkownicy.


Dzięki mediom społecznościowym działalność realizowana przez stowarzyszenia, fundacje i grupy nieformalne może rozszerzać się tak daleko, jak daleko sięga nasza pomysłowość. Powyżej wymieniłem pewne propozycje. Część z nich na pewno jest oczywista i stosowana przez nas od dawna, a część z nich może stać się inspiracją do wkraczania w nowe obszary facebookowej rzeczywistości, czego Wam serdecznie życzę.

 


Rafał Narnicki – Centrum Organizacji Pozarządowych