1. Konsultacje społeczne
Prowadzenie procesów partycypacji publicznej wymaga kompetencji w tym zakresie, możliwości czasowych oraz finansowych na ich realizację. Jakość procesów konsultacji przedkłada się w kolejnych etapach na trafność podejmowanych decyzji, np. w kwestii rozwiązań świadczenia usług czy chociażby zagospodarowania przestrzeni publicznej. Jedną z barier dla procesów partycypacyjnych po stronie samorządu (są to wyniki badań ogólnopolskich, dotyczące samorządów, nie tylko Miasta Elbląga) są ograniczone możliwości czasowe i kompetencyjne urzędników organizujących proces konsultacji. Kompetencje prowadzenia dialogu z mieszkańcami, badania ich potrzeb i oczekiwań wymagają wiedzy i umiejętności z zakresu metodologii badań społecznych. Organizacja konsultacji- przy okazji innych obowiązków - w praktyce ogranicza ich sposób prowadzenia. Obserwujemy niekiedy ograniczenie konsultacji do wywieszenia projektu aktu prawnego w Biuletynie Informacji Publicznej. Jednym z rekomendowanych i sprawdzonych w innych samorządach rozwiązań jest organizacja pracy w ten sposób, że powstaje samodzielne stanowisko specjalisty ds. konsultacji społecznych.
Którzy kandydaci podzielają tę opinię ?
Czy kandydat zatrudni specjalistę ds. konsultacji społecznych?
Michał Missan – tak
Stefan Rembelski – tak
Jerzy Wilk – nie
Witold Wóblewski - tak
2. Zarządzanie przez dzielnice, czyli o radach dzielnic
Od długiego już czasu wiemy, że im bardziej oddolnie działamy tym trafniej i lepiej odpowiadamy na potrzeby i problemy społeczne. Administrowanie miastem oparte o zarządzanie dzielnicami pomaga lepiej dopasowywać rozwiązania do potrzeb mieszkańców. Rady dzielnic, konferencje dzielnic to tylko jedne z praktykowanych przykładów dzielnicowego zarządzania miastem.
Czy miasto Elbląg może być w ten sposób zarządzane? Czy to jest dobry, według kandydatów, sposób zarzadzania miastem?
Czy kandydat będzie prowadził działania na rzecz tworzenia Rad Dzielnic w Elblągu?
Michał Missan – tak
Stefan Rembelski – nie
Jerzy Wilk – nie
Witold Wróblewski - nie
3. Współpraca samorządu z organizacjami pozarządowymi
Pytanie przesłane do kandydatów dotyczy sposób organizacji pracy Urzędu Miejskiego w zakresie współpracy samorządu z organizacjami pozarządowymi. Współpraca dotyczy trzech płaszczyzn: I tworzenia polityk publicznych; II zlecania zadań publicznych i III infrastruktury współpracy. Spójność dialogu z organizacjami pozarządowymi i realizacji zadań, wsparcia organizacji pozarządowych zależy od dwóch stron: zarówno organizacji pozarządowych jak i samorządu. W opinii Rady Elbląskich Organizacji Pozarządowych jednym z rozwiązań, aby proces współpracy rozwijać, zwiększać jego jakość i - przede wszystkim - dbać o wzrost spójności społeczno- gospodarczego rozwoju miasta jest powołanie biura ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi w Urzędzie Miejskim w Elblągu. Czy kandydaci podzielają tę opinię?
Czy kandydat powoła biuro ds. współpracy z organizacjami?
Michał Missan – tak
Stefan Rembelski – nie
Jerzy Wilk – nie
Witold Wróblewski - nie
4. Budynek przy ul. Związku Jaszczurczego 17
W budynku przy ul. Związku Jaszczurczego mają swoje biura organizacje pozarządowe. Tutaj również znajduje się Centrum Organizacji Pozarządowych, Inkubator Przedsiębiorczości Społecznej, Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej, Miejskie Centrum Wolontariatu. Tutaj dostępne są sale dla mieszkańców na ich spotkania, na działalność organizacji, z których korzystają m.in. organizacje kombatanckie, seniorów, organizacje wspierające aktywność zawodową, pomagające w procesie wychodzenia z bezdomności, organizacje hobbystyczne, czy sportowe (np. sekcja szachów). Jednocześnie to właśnie w Śródmieściu brakuje lokalnego centrum aktywności społecznej, nie ma domu sąsiedzkiego, innego miejsca spotkań dla elblążan. To miejsce służy wszystkim mieszkańcom, nie tylko dzielnicy śródmieście. Dotychczasowe remonty (m.in. podjazdu dla osób z niepełnosprawnością, wózków, czy remont korytarza parteru) były inicjatywą organizacji mających tutaj siedzibę. Budynek wymaga jednak większego remontu, tak aby mogło tutaj powstać centrum aktywności społecznej dla mieszkańców. Czy taka inwestycja infrastrukturalna ma szanse być zrealizowana?
Czy kandydat wyremontuje budynek przy ul. Związku Jaszczurczego 17 na centrum aktywności społecznej?
Michał Missan – tak
Stefan Rembelski – tak
Jerzy Wilk – tak
Witold Wróblewski - nie
5. Edukacja obywatelska
Ktoś kiedyś powiedział, że są trzy najlepsze metody wychowania: przykład, przykład i przykład. Współpraca systemu edukacji w Elblągu - w zakresie projektów edukacyjnych, realizacji zadań dotyczących kompetencji społecznych i obywatelskich- jest możliwa na poziomie współpracy lokalnych organizacji pozarządowych i samorządu. To właśnie organizacje pozarządowe są szkołą kompetencji obywatelskich. Czy będą partnerem do współpracy dla elbląskiej oświaty poprzez realizację zadań zlecanych przez samorząd, dotyczących edukacji obywatelskiej?
Czy kandydat zleci zadania z zakresu edukacji obywatelskiej w szkołach organizacjom pozarządowym?
Michał Missan – nie
Stefan Rembelski – tak
Jerzy Wilk – nie
Witold Wróblewski - tak
6. Współpraca na wiele lat
Jakość realizowanych usług zależy od kompetencji kadry w organizacjach pozarządowych, umiejętności planowania strategicznego i kompleksowego uzupełniania wsparcia przez organizację. Trudno jednak mówić o długofalowym planowaniu przy realizacji krótkoterminowych projektów, kiedy organizacja nie posiada stabilności perspektywy. Zbyt duża fluktuacja kadr osłabia potencjał organizacji, ciągłość wiedzy i umiejętności. Kontraktowanie zadań na okres dłuższy niż jeden rok - np. kontrakty trzyletnie - pomaga organizacjom lepiej planować działania, stabilizować zatrudnienie i korzystać z umowy o pracę, itp. Obecnie około 50 % zadań jest zlecanych w kontraktach wieloletnich. Czy ta liczba wzrośnie ?
Czy kandydat zwiększy liczbę zadań publicznych na umowy wieloletnie realizowane przez organizacje?
Michał Missan – nie
Stefan Rembelski – tak
Jerzy Wilk – nie
Witold Wróblewski - tak
7. Mieszkania wspomagane dla osób z niepełnosprawnościami
Lokalne polityki publiczne, a przede wszystkim Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych w Elblągu, wskazują jeszcze wiele wyzwań i potrzeb, które są przed nami. Jedną ze zgłaszanych od kilku lat potrzeb jest utworzenie mieszkań wspomaganych dla osób z niepełnosprawnościami. Czy ten postulat ma szansę na realizację?
Czy kandydat utworzy mieszkania wspomagane dla osób z niepełnosprawnościami?
Michał Missan – tak
Stefan Rembelski – tak
Jerzy Wilk – tak
Witold Wróblewski - tak
8. Inicjatywa lokalna vs. budżet obywatelski
Jednym ze sposobów zaangażowania mieszkańców w lokalne sprawy miasta był dotychczas budżet obywatelski. Jest to jedna - choć specyficzna - forma konsultacji społecznych z mieszkańcami. Obserwacje ostatnich lat wskazują, że powoli formuła budżetu obywatelskiego „się wyczerpuje”. Można by stwierdzić, że kolejnym etapem - kolejnym szczeblem na tej drabinie partycypacji - jest właśnie inicjatyw lokalna. Inicjatywa lokalna polega na wsparciu mieszkańców w realizacji ich pomysłów poprzez zabezpieczenie ze strony samorządu realizacji danej usługi, czy przekazania materiałów do realizacji, jednak wykonawcami tej inicjatywy są mieszkańcy (np. budowa piaskownicy przez mieszkańców przy dostarczeniu piasku, desek itp. z urzędu). Realizacja inicjatywy lokalnej sprzyja wzrostowi utożsamiania się ze swoja okolicą, dbałości o dobro wspólne, reagowania na jego naruszenia (np. dewastację). Jest efektywniejsza i sprzyja nam gospodarczo i społeczne choć wymaga zdecydowanie większego zaangażowania niż oddanie głosu w budżecie obywatelskim.
W Elblągu formalnie inicjatywa lokalna jest wdrożona, tzn. posiadamy uchwałę w tej sprawie, jednak w praktyce jeszcze nie spotkaliśmy się z realizacją inicjatywy lokalnej. Wdrożenie oznacza zabezpieczenie środków na jej realizację, promocję i informowanie, a także pomoc mieszkańcom we wnioskowaniu o realizację inicjatyw. Który z kandydatów podejmie się tego wyzwania?
Czy kandydat uruchomi inicjatywę lokalną?
Michał Missan – tak
Stefan Rembelski – tak
Jerzy Wilk – tak
Witold Wróblewski - tak
9. Pożyczki i poręczenia dla organizacji
System współpracy z organizacjami pozarządowymi nie ogranicza się do zlecania organizacjom zadań publicznych. Organizacje, inwestując w swój rozwój, sięgając po środki unijne, muszą mieć możliwość płynności finansowej, co np. w przypadku projektów opartych o tzw. refinansowanie (tj. najpierw opłata z własnych środków a potem zwrot), czy konieczność uzyskania poręczenia dla realizacji dużych projektów (które są realizowane na rzecz mieszkańców) jest niekiedy barierą w rozwoju. Polskie regulacje prawne pozwalają samorządom na wsparcie organizacji poprzez udzielanie im pożyczek czy poręczeń i są to rozwiązania stosowane. Czy elbląskie organizacje pozarządowe na takie wsparcie mogą liczyć?
Czy kandydat uruchomi pożyczki i poręczenia dla organizacji?
Michał Missan – tak
Stefan Rembelski – tak
Jerzy Wilk - nie
Witold Wróblewski - nie
10. Lokal na działalność
Jedną z istotnych potrzeb organizacji jest miejsce na ich działalność. Organizacje dodają bardzo duży wkład pracy wolontarystycznej. Jednak często to właśnie brak miejsca, gdzie mogłyby realizować wsparcie dla mieszkańców jest głównym powodem ograniczania potencjału i rozwoju. Odpłatne i komercyjne wynajmowanie pomieszczeń jest dla wielu organizacji nieosiągalne, bowiem projekty też ograniczają możliwości pokrywania takich kosztów. Jednocześnie nie zawsze organizacje działają w oparciu o finansowanie z projektów. Niekiedy działają wolontarystycznie, utrzymują się ze swoich składek, czy darowizn i pracują społecznie. Miejsce na realizacje działań jest jednym z podstawowych warunków dla rozwoju organizacji, rozwoju ich oferty na rzecz mieszkańców. Czy samorząd będzie wspierał organizacje w tym zakresie?
Czy kandydat będzie przekazywał infrastrukturę komunalną na działania organizacji pozarządowych?
Michał Missan – tak
Stefan Rembelski – tak
Jerzy Wilk – tak
Witold Wróblewski - tak