Nabór wniosków w programie Interreg Europa Środkowa trwa do 25 stycznia 2018, a w programie Interreg Region Morza Bałtyckiego potrwa od października 2017 do kwietnia 2018. Ze względu na duże zainteresowanie projektami i wyczerpanie alokacji niewykluczone, że będzie to już ostatnia szansa na uzyskanie wsparcia z tych programów w perspektywie UE 2014 – 2020.
W trakcie spotkania uczestnicy pozyskają wiedzę o wybranych programach Interreg oraz zakresie tematycznym potencjalnych projektów i zasadach naboru. Polscy beneficjenci projektów I-CON (mentoring w sektorze spożywczym), WAMBAF (wpływ leśnictwa na zasoby wodne) oraz SUMBA (zrównoważona mobilność miejska) podzielą się swoimi doświadczeniami z realizacji projektów w programie Europa Środkowa i Region Morza Bałtyckiego oraz przedstawią najważniejsze działania przewidziane w tych przedsięwzięciach.
Oba programy Interreg są dostępne dla instytucji publicznych i prywatnych z całej Polski. O dofinansowanie mogą się ubiegać władze regionów, miast, gmin i powiatów, uczelnie państwowe i prywatne, jednostki B+R, instytuty, agencje i parki rozwoju, fundacje, centra doradztwa rolniczego, regionalne biura planowania przestrzennego, organizacje pozarządowe, przedsiębiorstwa i inne instytucje posiadające osobowość prawną. Polscy partnerzy publiczni i prywatni mogą liczyć na dofinansowanie w wysokości aż do 85% poniesionych wydatków kwalifikowalnych. Rozliczenie kosztów odbywa się w formie cyklicznej refundacji wydatków.
Zakres wsparcia obejmuje szeroko pojętą innowacyjność (w tym m.in. społeczną oraz nietechnologiczną np. w branżach kreatywnych), gospodarowanie zasobami naturalnymi i kulturowymi, energię odnawialną i poprawę efektywności energetycznej oraz sektor transportu. Oba programy umożliwiają również mniejsze działania inwestycyjne w formie wsparcia działań pilotażowych.
Wśród dotychczasowych polskich beneficjentów są m.in. Instytut Logistyki i Magazynowania z Poznania, Instytut Włókiennictwa z Łodzi, Miasto Jaworzno, Miasto Solec Kujawski, uczelnie z Krakowa, Wrocławia, agencje, fundacje i centra rozwoju z Opola, Warszawy, Bielska-Białej, Lubelszczyzny, przedsiębiorstwa wodociągowe z Katowic i Gdańska i inni. Polscy partnerzy uczestniczą we wspólnym planowaniu, wymianie doświadczeń, wprowadzają innowacje i zyskują dostęp do bardziej zaawansowanych rozwiązań i testują je w polskich warunkach. Dzięki projektom finansują m.in. personel i usługi świadczone przez ekspertów i firmy zewnętrzne.
Projekty transnarodowe Interreg, głównie tzw. „miękkie”, czyli nie inwestycyjne przedsięwzięcia, stanowią doskonałą bazę przygotowawczą dla projektów infrastrukturalnych. Dzięki projektom transnarodowym beneficjent po zakończeniu przedsięwzięcia może zaplanować projekt infrastrukturalny, finansowany np. z programu regionalnego lub krajowego w oparciu o rezultaty i produkty powstałe na bazie projektu „miękkiego”. Poprawiamy dzięki temu efektywność rozwiązań zastosowanych w potencjalnym przyszłym projekcie infrastrukturalnym, możemy również udoskonalić jakość planowanych przedsięwzięć oraz zapewnić synergię z innymi projektami i planami w naszym sąsiedztwie.
Rejestracja na spotkanie potrwa do 23 października. Wypełniony formularz rejestracyjny należy przesłać na adres e-mail k.ostrowski@warmia.mazury.pl lub faksem na numer 89 521 93 09. Z uwagi na ograniczoną liczbę miejsc, decyduje kolejność zgłoszeń.
Formularz oraz program znajdziecie Państwo w załączeniu.