Publikujemy odpowiedź Rady Elbląskich Organizacji Pozarządowych w sprawie Apelu Stowarzyszenia "Wolny Elbląg" do członków Elbląskich Organizacji Pozarządowych z prośbą o poparcie wniosku o ponowne przeprowadzenie wyborów do REOP.

Informacja na temat przebiegu wyborów do Rady Elbląskich Organizacji Pozarządowych w roku 2016


Wybory do REOP


Wybory do Rady Elbląskich Organizacji Pozarządowych (REOP) na kadencję 2016-2019 ogłoszone zostały na podstawie Regulaminu opracowanego i przyjętego przez Radę w dniu 12 kwietnia 2016 roku. Regulamin stanowi załącznik do niniejszej informacji.
Pierwsza informacja na temat wyborów została zamieszczona na stronie centrumelblag.pl 13 kwietnia 2016: http://www.centrumelblag.pl/strefa-organizacji/aktualnosci/403,wybory-do-rady-elblaskich-organizacji-pozarzadowych-kadencji-2016-2019 . Do informacji dołączony został Regulamin wyborów oraz formularz zgłoszeniowy.
Tego samego dnia informacja została wysłana mailem do elbląskich organizacji na bazę adresów mailowych zawierającą 303 adresy mailowe.
Termin zgłaszania kandydatów upływał 16 maja 2016, tak więc organizacje miały ponad miesiąc, aby zgłosić kandydatury do REOP.
Z powodu małej ilości zgłoszeń termin zgłaszania kandydatur został przedłużony do 31 maja 2016.
Informacja o tym została umieszczona na stronie centrumelblag.pl 20 maja 2016 i tego samego dnia została przesłana mailem do elbląskich organizacji: http://www.centrumelblag.pl/strefa-organizacji/aktualnosci/436,przedluzony-termin-zglaszania-kandydatow-do-reop.
Informację przypominającą o wyborach przesyłano kilkukrotnie poprzez bazę adresów mailowych do elbląskich organizacji pozarządowych.
Ponadto informacja o wyborach przekazana została drogą mailową do mediów lokalnych.
Do wyborów zgłoszono następujące kandydatury: Teresa Bocheńska (Bank Żywności w Elblągu), Krzysztof Grablewski (Fundacja Elbląg – Fundusz Lokalny Regionu Elbląskiego), Arkadiusz Jachimowicz (Stowarzyszenie ESWIP), Edward Łebkowski (Stowarzyszenie na rzecz Osób Niepełnosprawnych „Sprawniejsi”), Beata Peplińska-Strehlau (Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowy Koło w Elblągu), Stanisław Tomczyński (Elbląski Klub Sportowy START), Agnieszka Wiśniewska (Stowarzyszenie Inicjatyw Rodzinnych). Informacja o kandydatach została zamieszczona na stronie centrumelblag.pl 7 czerwca 2016.
Wybory do REOP zostały przeprowadzone podczas Konferencji Plenarnej Elbląskich Organizacji Pozarządowych, która odbyła się 9 czerwca 2016. Do nowego składu wybrano Teresę Bocheńską, reprezentującą Bank Żywości w Elblągu, Krzysztofa Grablewskiego z Fundacji Elbląg, Arkadiusza Jachimowicza, reprezentującego Stowarzyszenie ESWIP oraz Stanisława Tomczyńskiego z EKS Start. Pozostali kandydaci nie otrzymali wymaganej liczby głosów (50% uprawnionych do głosowania + 1). Informacja o wyniku wyborów została umieszczona na stronie centrumelblag.pl 10 czerwca 2016: http://www.centrumelblag.pl/strefa-organizacji/aktualnosci/454,konferencja-plenarna-elblaskich-organizacji-pozarzadowych-za-nami
Pierwsze posiedzenie nowego, niepełnego składu REOP odbyło się 15 czerwca 2016. Na wniosek Komisji Skrutacyjnej zebrani zdecydowali, że ze względu na zbyt małą liczbę wybranych członków do Rady (Regulamin Rady określa ich liczbę na 9, dokonano wyboru 4), należy przeprowadzić wybory uzupełniające do Rady. Przyjęto również Regulamin wyborów uzupełniających, który stanowi załącznik do niniejszej informacji.
Informacja o tej decyzji REOP została umieszczona na stronie centrumelblag.pl 16 czerwca 2016: http://www.centrumelblag.pl/strefa-organizacji/aktualnosci/459,reop-do-uzupelnienia

 

Wybory uzupełniające do REOP


Informacja o wyborach uzupełniających do Rady została umieszczona na stronie centrumelblag.pl 8 sierpnia 2016. Tego samego dnia został przesłany mail z tą informacją do elbląskich organizacji pozarządowych: http://www.centrumelblag.pl/strefa-organizacji/aktualnosci/479,wybory-uzupelniajace-do-rady-elblaskich-organizacji-pozarzadowych-kadencji-2016-2019
Termin zgłaszania kandydatów upływał 5 września 2016. Organizacje miały zatem kolejny miesiąc na zgłaszanie kandydatur do REOP.
Informację przypominającą o wyborach przesyłano kilkukrotnie poprzez bazę adresów mailowych do elbląskich organizacji pozarządowych.
Ponadto informacja o wyborach przekazana została drogą mailową do mediów lokalnych.
Do wyborów zgłoszono następujące kandydatury: Edward Łebkowski (Stowarzyszenie na rzecz Osób Niepełnosprawnych „Sprawniejsi”), Adrian Płączyński (Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym Koło w Elblągu), Mateusz Szmurło (Związek Harcerstwa Polskiego Hufiec Elbląg).
Informacja o kandydatach została umieszczona na stronie centrumelblag.pl 14 września 2016 i tego samego dnia przesłana mailem do elbląskich organizacji pozarządowych: http://www.centrumelblag.pl/strefa-organizacji/aktualnosci/509,kandydaci-do-rady-elblaskich-organizacji-pozarzadowych-kadencji-2016-2019
Głosowanie do Rady odbyło się podczas Konferencji Plenarnej Elbląskich Organizacji Pozarządowych, która odbyła się 27 września 2016.
Podczas Konferencji do składu REOP wybrano Edwarda Łebkowskiego (Stowarzyszenie na rzecz Osób Niepełnosprawnych „Sprawniejsi”), Adriana Płączyńskiego (Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym Koło w Elblągu), Mateusz Szmurło (Związek Harcerstwa Polskiego Hufiec Elbląg).
Informacja o wyniku wyborów została umieszczona na stronie centrumelblag.pl 27 września 2016: http://www.centrumelblag.pl/strefa-organizacji/aktualnosci/528,odbyla-sie-konferencja-plenarna-elblaskich-organizacji-pozarzadowych
Ponadto podczas Konferencji wniesiona została zmiana do Regulaminu Rady określająca liczbę członków Rady od 5 do 9 członków. Powodowane zostało to faktem niewystarczającego zainteresowania pracami w Radzie, a także funkcjonowaniem strony pozarządowej Elbląskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego, w skład której wchodzi pięciu przedstawicieli REOP i pięciu przedstawicieli organizacji wybranych przez sektor pozarządowy.


Podsumowanie


Z powyższej informacji wynika, że proces wyborów został przeprowadzony w sposób przejrzysty, demokratyczny, partycypacyjny, w oparciu o Regulaminy wyborów. W skład Komisji Skrutacyjnej odpowiedzialnej za proces wyborów weszły osoby nie kandydujące do Rady. Każda organizacja pozarządowa mogła zgłosić kandydata oraz wziąć udział w wyborach bezpośrednio podczas konferencji plenarnej lub poprzez głosowanie pisemne.
Należy podkreślić, że nabór kandydatów do Rady trwał w sumie 2,5 miesięcy i każda zainteresowana organizacja mogła w tym czasie zgłosić swoich kandydatów.
Praca w Radzie Elbląskich Organizacji Pozarządowych jest działaniem społecznym, na które członkowie Rady i zarazem liderzy organizacji poświęcają dodatkowy czas. Od chwili powstania REOP, a więc od roku 1998, w jej pracach uczestniczyło kilkudziesięciu przedstawicieli organizacji pozarządowych. Za ich dodatkową pracę poświęconą na rzecz dobra wspólnego elbląskich organizacji pozarządowych należy się szacunek i podziękowanie.

 

Teresa Bocheńska
Przewodnicząca Rady Elbląskich Organizacji Pozarządowych
Elbląg, 6. października 2016

REGULAMIN_WYBOROW_REOP-20166.pdf
312 Bajty
REGULAMIN_WYBOROW_UZUPELNIAJACYCH_REOP-2016.pdf
314 Bajty